svarsgrupper
svarsgrupper

Telefonväxel för företag: så väljer du rätt molnväxel!

Nu har du kommit rätt. Här lär vi dig allt du behöver om olika växellösningar och hur du väljer den bästa telefonväxeln för just ditt företag. För det finns många olika typer av växlar och mängder av funktioner att välja.

Ska du skaffa en telefonväxel till företaget eller byta ut er nuvarande? Då har du kommit rätt! Här lär du dig allt du behöver om olika växellösningar och hur du väljer den bästa telefonväxeln för just ert företag. För det finns många olika typer av växlar och mängder av funktioner.

Om du någonsin har googlat "telefonväxel" kan vi nästan garantera att du behöver en. Om du redan har börjat överväga fördelarna med att ha en sådan har du förmodligen redan insett hur mycket enklare det skulle vara att sköta ditt företag med en telefonväxel på plats.

Kanske har dina kunder svårt att komma fram till rätt person på ditt företag. Kanske glömmer de att ringa tillbaka när de säger att de ska - eller ännu värre, kanske inser de inte ens att de skulle ringa tillbaka! Kanske missar du inkommande förfrågningar eftersom de aldrig når rätt person i tid.

Oavsett orsaken är det nästan alltid värt att investera i en telefonväxel även för små företag. Det första steget är bara att se till att de som ringer möts av en vänlig röst och en lättöverskådlig meny, men det finns så många fler funktioner än så tillgängliga idag! Det viktigaste är att se till att du investerar i ett flexibelt system som enkelt kan utökas med nya funktioner och användare i takt med att ditt företag växer.

Vilka funktioner bör en telefonväxel ha?

De flesta moderna växlar har ett antal smarta funktioner. (Om du väljer en molnväxel)
Utöver det kan du välja de funktioner som behövs i ditt företag. Detta innebär att du endast betalar för den funktionalitet som du använder. Följande funktioner bör finnas tillgängliga på växeln:

Schema och välkomstmeddelanden 

Spela upp ett personligt meddelande som anpassar sig till tid på dygnet, helgdagar eller säsong.

Menyalternativ

Med menyalternativ (eller röststyrning) kan den som ringer välja mellan flera avdelningar, till exempel genom att trycka 1 för försäljning och 2 för kundtjänst.

Svarsgrupper

Med svarsgrupper kan inkommande samtal fördelas mellan flera kollegor som hjälper varandra att besvara samtal.

Hänvisningar

Varje anställd kan logga om han eller hon inte är tillgänglig och när han eller hon är tillbaka.

Linjestatus

Du och dina kollegor kan alltid i realtid se om personen är i samtal eller inte innan ett samtal vidarekopplas.

Samtalslogg

Ger dig en smidig överblick över både in- och utgående samtal så att du kan enkelt kan söka fram loggar utifrån användare, svarsgrupper och inspelningar.

Röstbrevlåda med voicemail-to-email

Dina röstmeddelanden skickas direkt till din mejl som en bifogad fil så att du enkelt kan lyssna på dina meddelanden utan att ringa röstbrevlådan

Telefon- och videokonferenser

Gör så att medarbetare och externa parter kan samlas och prata oavsett var man befinner sig – utan internetuppkoppling och konferensutrustning.

Självadministration

Du ska själv kunna sköta era abonnemang, användare, funktioner och andra tjänster i växeln, både i växelns mobilapp och dess webbgränssnitt.

Tilläggsfunktioner

Molnväxlar har många tilläggsfunktioner som kan hjälpa dig att förbättra din telefontjänst.

Statistik och analys

Genom att analysera er samtalsstatistik kan du identifiera förbättringsområden vad gäller exempelvis svarstider, antal missade samtal och samtalslängder. Både på företagsnivå och på enskilda avdelningar.

Contact center-funktioner

Detta är en mer avancerad funktion än att kunna plocka ut statistik för analys. Med ett contact center ser du avancerad statistik i realtid vilket gör att du kan justera exempelvis bemanningen i svarsgrupper (som kundsupport) för att korta ner väntetider och höja servicenivån.

Automatisk inspelning av samtal

Inspelade samtal lagras i molnet

Olika växellösningar

Idag finns det många olika typer av växellösningar, vilka fungerar på olika sätt. Mobilväxlar, molnbaserade tjänster och fasta växlar. Fasta växlar blir dock allt mer ovanliga. Numera väljer de flesta företag istället en molnbaserad växel på grund av dess flexibilitet och användarvänlighet. Här är en genomgång av olika typer av företagsväxlar:

Fast telefonväxel

Den traditionella, fasta växeln har en analog anslutning mot telenätet. Det innebär att ditt företag har en fysisk hårdvara som är placerad i era lokaler. Den här typen av växlar kallas även för platsbaserade telefonväxlar.

IP-växel

IP-växel är ett samlingsnamn för alla typer av IP-baserade telefonväxlar, det vill säga växlar som skickar sin samtalsdata över internet (IP står för Internet Protocol). Molnbaserade växlar, som vi beskriver här nedanför, är den absolut vanligaste typen av IP-växel och driftas av leverantören i en extern datahall.

Skillnaden mellan en mobilväxel och en molnväxel

Svaret är enkelt: Båda drivs externt, men en lösningen och alla mobilabonnemang är bundna till en specifik operatör. Detta gör den mindre flexibel jämfört med en operatörsoberoende molnlösning som telink, där du kan ha flera operatörer samtidigt.

Så vad kan du göra med en mobilväxel?

Alla inkommande samtal till ditt växelnummer hanteras av din operatör, som skickar dem till det telefonnummer de ska kopplas till. De vanligaste funktionerna i en mobilväxel är:

  • Koppla samtal
  • Meddelanden om öppettider och meddelanden om natt/helg
  • Hantera gruppnummer.
  • Vidarebefordra samtal.
  • Ha fasta nummer på din telefon.
  • Spela upp röstbrevlåda
  • Röstsvarstjänst (IVR)

 

Fördelarna med telinks telefonväxel

Med en telink-telefonväxel får du en modern molnbaserad lösning som innehåller allt du behöver för att hantera företagets telefoni på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt. Du kan enkelt justera både antalet användare och funktioner om ditt företags behov eller preferenser ändras.

Modern, flexibel och kostnadseffektiv

Med telink får du en bra telefonväxel som är både säker att använda och enkel att använda. Den ger dig också all den flexibilitet som krävs för att växa eller krympa i takt med att ditt företags behov förändras. Du kan enkelt kommunicera med kollegor i vår smarta app via röstsamtal, videosamtal eller chatt. Du kan också enkelt ställa in din status så att kollegorna vet när de kan nå dig och vilket nummer de ska ringa från när de ringer utåt.

Säker och flexibel molnbaserad växel.

I sitt grundutförande är telink molnväxel laddad med alla vanliga växelfunktioner man kan tänkas behöva. Dessutom finns en mängd smarta funktioner som underlättar både kundservice och internkommunikation:

  • Gruppchatt i samma gränssnitt som växeln
  • Fil- och dokumentdelning mellan kollegor
  • Videomöten & videokonferens
  • Telefonkonferens
  • Kundchatt för er hemsida
  • Integrerat enkätverktyg (Telink Survey)
  • Statistikverktyg (Telink Analytics)
  • Samtalslogg
  • Samtalsinspelning
  • Mängder med integrationer till bland annat CRM, Microsoft 365 och supportmjukvara
  • Och mycket, mycket mer

 
Kom igång snabbt och enkelt

Telink är superenkel att komma igång med och har ett lättanvänt, intuitivt gränssnitt. Det gör att du varken behöver lägga tid och pengar på utbildningar eller implementation. Dessutom får du som kund en egen kontaktperson som hjälper dig med allt från fakturafrågor till teknisk support.

Tilläggsfunktioner

Molnväxlar har många tilläggsfunktioner som kan hjälpa dig att förbättra din telefontjänst.

Statistik och analys

Genom att analysera er samtalsstatistik kan du identifiera förbättringsområden vad gäller exempelvis svarstider, antal missade samtal och samtalslängder. Både på företagsnivå och på enskilda avdelningar.

Contact center-funktioner

Detta är en mer avancerad funktion än att kunna plocka ut statistik för analys. Med ett contact center ser du avancerad statistik i realtid vilket gör att du kan justera exempelvis bemanningen i svarsgrupper (som kundsupport) för att korta ner väntetider och höja servicenivån.

Automatisk inspelning av samtal

Inspelade samtal lagras i molnet

Olika växellösningar

Idag finns det många olika typer av växellösningar, vilka fungerar på olika sätt. Mobilväxlar, molnbaserade tjänster och fasta växlar. Fasta växlar blir dock allt mer ovanliga. Numera väljer de flesta företag istället en molnbaserad växel på grund av dess flexibilitet och användarvänlighet. Här är en genomgång av olika typer av företagsväxlar:

Fast telefonväxel

Den traditionella, fasta växeln har en analog anslutning mot telenätet. Det innebär att ditt företag har en fysisk hårdvara som är placerad i era lokaler. Den här typen av växlar kallas även för platsbaserade telefonväxlar.

IP-växel

IP-växel är ett samlingsnamn för alla typer av IP-baserade telefonväxlar, det vill säga växlar som skickar sin samtalsdata över internet (IP står för Internet Protocol). Molnbaserade växlar, som vi beskriver här nedanför, är den absolut vanligaste typen av IP-växel och driftas av leverantören i en extern datahall.

Skillnaden mellan en mobilväxel och en molnväxel

Svaret är enkelt: Båda drivs externt, men en lösningen och alla mobilabonnemang är bundna till en specifik operatör. Detta gör den mindre flexibel jämfört med en operatörsoberoende molnlösning som telink, där du kan ha flera operatörer samtidigt.

Så vad kan du göra med en mobilväxel?

Alla inkommande samtal till ditt växelnummer hanteras av din operatör, som skickar dem till det telefonnummer de ska kopplas till. De vanligaste funktionerna i en mobilväxel är:

  • Koppla samtal
  • Meddelanden om öppettider och meddelanden om natt/helg
  • Hantera gruppnummer.
  • Vidarebefordra samtal.
  • Ha fasta nummer på din telefon.
  • Spela upp röstbrevlåda
  • Röstsvarstjänst (IVR)

 

Fördelarna med telinks telefonväxel

Med en telink-telefonväxel får du en modern molnbaserad lösning som innehåller allt du behöver för att hantera företagets telefoni på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt. Du kan enkelt justera både antalet användare och funktioner om ditt företags behov eller preferenser ändras.

Modern, flexibel och kostnadseffektiv

Med telink får du en bra telefonväxel som är både säker att använda och enkel att använda. Den ger dig också all den flexibilitet som krävs för att växa eller krympa i takt med att ditt företags behov förändras. Du kan enkelt kommunicera med kollegor i vår smarta app via röstsamtal, videosamtal eller chatt. Du kan också enkelt ställa in din status så att kollegorna vet när de kan nå dig och vilket nummer de ska ringa från när de ringer utåt.

Säker och flexibel molnbaserad växel.

I sitt grundutförande är telink molnväxel laddad med alla vanliga växelfunktioner man kan tänkas behöva. Dessutom finns en mängd smarta funktioner som underlättar både kundservice och internkommunikation:

  • Gruppchatt i samma gränssnitt som växeln
  • Fil- och dokumentdelning mellan kollegor
  • Videomöten & videokonferens
  • Telefonkonferens
  • Kundchatt för er hemsida
  • Integrerat enkätverktyg (Telink Survey)
  • Statistikverktyg (Telink Analytics)
  • Samtalslogg
  • Samtalsinspelning
  • Mängder med integrationer till bland annat CRM, Microsoft 365 och supportmjukvara
  • Och mycket, mycket mer

 
Kom igång snabbt och enkelt

Telink är superenkel att komma igång med och har ett lättanvänt, intuitivt gränssnitt. Det gör att du varken behöver lägga tid och pengar på utbildningar eller implementation. Dessutom får du som kund en egen kontaktperson som hjälper dig med allt från fakturafrågor till teknisk support.

Olika växellösningar

Idag finns det många olika typer av växellösningar, vilka fungerar på olika sätt. Mobilväxlar, molnbaserade tjänster och fasta växlar. Fasta växlar blir dock allt mer ovanliga. Numera väljer de flesta företag istället en molnbaserad växel på grund av dess flexibilitet och användarvänlighet. Här är en genomgång av olika typer av företagsväxlar:

Fast telefonväxel

Den traditionella, fasta växeln har en analog anslutning mot telenätet. Det innebär att ditt företag har en fysisk hårdvara som är placerad i era lokaler. Den här typen av växlar kallas även för platsbaserade telefonväxlar.

IP-växel

IP-växel är ett samlingsnamn för alla typer av IP-baserade telefonväxlar, det vill säga växlar som skickar sin samtalsdata över internet (IP står för Internet Protocol). Molnbaserade växlar, som vi beskriver här nedanför, är den absolut vanligaste typen av IP-växel och driftas av leverantören i en extern datahall.

Skillnaden mellan en mobilväxel och en molnväxel

Svaret är enkelt: Båda drivs externt, men en lösningen och alla mobilabonnemang är bundna till en specifik operatör. Detta gör den mindre flexibel jämfört med en operatörsoberoende molnlösning som telink, där du kan ha flera operatörer samtidigt.

Så vad kan du göra med en mobilväxel?

Alla inkommande samtal till ditt växelnummer hanteras av din operatör, som skickar dem till det telefonnummer de ska kopplas till. De vanligaste funktionerna i en mobilväxel är:

  • Koppla samtal
  • Meddelanden om öppettider och meddelanden om natt/helg
  • Hantera gruppnummer.
  • Vidarebefordra samtal.
  • Ha fasta nummer på din telefon.
  • Spela upp röstbrevlåda
  • Röstsvarstjänst (IVR)

 

Fördelarna med telinks telefonväxel

Med en telink-telefonväxel får du en modern molnbaserad lösning som innehåller allt du behöver för att hantera företagets telefoni på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt. Du kan enkelt justera både antalet användare och funktioner om ditt företags behov eller preferenser ändras.

Modern, flexibel och kostnadseffektiv

Med telink får du en bra telefonväxel som är både säker att använda och enkel att använda. Den ger dig också all den flexibilitet som krävs för att växa eller krympa i takt med att ditt företags behov förändras. Du kan enkelt kommunicera med kollegor i vår smarta app via röstsamtal, videosamtal eller chatt. Du kan också enkelt ställa in din status så att kollegorna vet när de kan nå dig och vilket nummer de ska ringa från när de ringer utåt.

Säker och flexibel molnbaserad växel.

I sitt grundutförande är telink molnväxel laddad med alla vanliga växelfunktioner man kan tänkas behöva. Dessutom finns en mängd smarta funktioner som underlättar både kundservice och internkommunikation:

  • Gruppchatt i samma gränssnitt som växeln
  • Fil- och dokumentdelning mellan kollegor
  • Videomöten & videokonferens
  • Telefonkonferens
  • Kundchatt för er hemsida
  • Integrerat enkätverktyg (Telink Survey)
  • Statistikverktyg (Telink Analytics)
  • Samtalslogg
  • Samtalsinspelning
  • Mängder med integrationer till bland annat CRM, Microsoft 365 och supportmjukvara
  • Och mycket, mycket mer

 
Kom igång snabbt och enkelt

Telink är superenkel att komma igång med och har ett lättanvänt, intuitivt gränssnitt. Det gör att du varken behöver lägga tid och pengar på utbildningar eller implementation. Dessutom får du som kund en egen kontaktperson som hjälper dig med allt från fakturafrågor till teknisk support.

Fördelarna med telinks telefonväxel

Med en telink-telefonväxel får du en modern molnbaserad lösning som innehåller allt du behöver för att hantera företagets telefoni på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt. Du kan enkelt justera både antalet användare och funktioner om ditt företags behov eller preferenser ändras.

Modern, flexibel och kostnadseffektiv

Med telink får du en bra telefonväxel som är både säker att använda och enkel att använda. Den ger dig också all den flexibilitet som krävs för att växa eller krympa i takt med att ditt företags behov förändras. Du kan enkelt kommunicera med kollegor i vår smarta app via röstsamtal, videosamtal eller chatt. Du kan också enkelt ställa in din status så att kollegorna vet när de kan nå dig och vilket nummer de ska ringa från när de ringer utåt.

Säker och flexibel molnbaserad växel.

I sitt grundutförande är telink molnväxel laddad med alla vanliga växelfunktioner man kan tänkas behöva. Dessutom finns en mängd smarta funktioner som underlättar både kundservice och internkommunikation:

  • Gruppchatt i samma gränssnitt som växeln
  • Fil- och dokumentdelning mellan kollegor
  • Videomöten & videokonferens
  • Telefonkonferens
  • Kundchatt för er hemsida
  • Integrerat enkätverktyg (Telink Survey)
  • Statistikverktyg (Telink Analytics)
  • Samtalslogg
  • Samtalsinspelning
  • Mängder med integrationer till bland annat CRM, Microsoft 365 och supportmjukvara
  • Och mycket, mycket mer

 
Kom igång snabbt och enkelt

Telink är superenkel att komma igång med och har ett lättanvänt, intuitivt gränssnitt. Det gör att du varken behöver lägga tid och pengar på utbildningar eller implementation. Dessutom får du som kund en egen kontaktperson som hjälper dig med allt från fakturafrågor till teknisk support.

Vill du också förenkla ditt arbetssätt?

Relaterade inlägg

Namnlös design (4)
Funktioner
Integrationer

Telink <> Upsales

Telink har nyligen lanserat en ny CTI (Computer Telephony Integration) integration med Upsales, en ledande CRM-plattform. Denna integration syftar till...
integrations
Funktioner
Integrationer

Därför bör företag integrera sin telefoni med sitt affärssystem.

I dagens konkurrensutsatta affärsvärld är varje interaktion med kunderna avgörande. För att säkerställa framgång är det viktigt för företag att använda...
937f6bf0e1124d020c7e53013a77d00d
Funktioner
Integrationer
Nyheter

Maximera ditt företags potential med kraften utav AI

I en värld där konkurrensen aldrig sover, är det avgörande för ditt företag att inte bara hänga med, utan att leda utvecklingen. Telink introducerar en...